Alles wat je moet weten over Automatic Item Updates in Google Shopping

Gepubliceerd op 12-jan-2018 14:11:18 door René Bisschop

Alles wat je moet weten over Automatic Item Updates

Wanneer je een Google Merchant Center-account hebt en je jouw producten promoot op Google Shopping, dan moet je bekend zijn met Automatic Item Updates.

Dit was altijd al het geval, maar het is zelfs nog belangrijker geworden omdat Google de manier waarop het Merchant Center werkt als het gaat om Automatic Item Updates heeft veranderd - ze staan nu standaard aan.

Sterker nog, in oktober/november 2017 heeft Google Automatic Item Updates automatisch aangezet, zelfs op Merchant Center-accounts die deze mogelijkheid hadden uitgeschakeld.

Hier staat alles wat je moet weten over Automatic Item Updates:

 

Wat zijn Automatic Item Updates

Automatic Item Updates vinden plaats als Google de informatie op jouw website gebruikt om automatisch de prijs en beschikbaarheid van de producten die je promoot op Google Shopping aan te passen.

Met andere woorden, het is een mogelijkheid die foutjes in jouw datafeed corrigeert om perioden tussen het updaten van de prijs of beschikbaarheid op jouw website en het uploaden van een nieuwe datafeed aan het Google Merchant Center te overbruggen.  

Hier is een voorbeeld:

  • Je uploadt jouw meest recente datafeed naar Google Merchant Center, met daarin Product A met een prijs van € 29.
  • Je besluit vervolgens de prijs van Product A te verhogen naar €39.
  • Voordat je jouw datafeed update, ziet een klant een advertentie voor Product A. Omdat je de datafeed nog niet hebt geüpdatet, ziet de klant in de advertentie de prijs van €29 staan.
  • De klant klikt op de advertentie om naar jouw landingspagina te gaan, waar ze de geüpdatete prijs van €39 zien staan.

Automatic Item Updates van Google zou dit ondervangen door de prijs in de advertentie te updaten. Dit doet het door rechtstreeks van jouw website geüpdatete data te extraheren, in plaats van uit de datafeed, die nu niet meer up-to-date is. Als gevolg hiervan ziet de klant in de advertentie de aangepaste prijs van €39, terwijl je de datafeed nog niet heeft aangepast.

 

De voordelen van Automatic Item Updates

Verbetert de gebruikersbeleving. Dit, omdat gebruikers minder vaak afwijkingen tegenkomen in wat ze zien op Google Shopping en wat ze zien als ze doorklikken naar de landingspagina, zodat bijvoorbeeld de prijs en informatie over beschikbaarheid overeenkomen.

Verbetert websiteconversies. De gebruiker begrijpt naar alle waarschijnlijkheid niet wat de technische aspecten zijn die discrepanties tussen wat er in jouw Google Shopping advertenties en wat er op jouw website staat, veroorzaken. Wat ze wel zien is een andere prijs of foutieve informatie over beschikbaarheid en als gevolg daarvan verliezen ze het vertrouwen.

Automatic Item Updates dicht dit gat om de gebruikersbeleving te verbeteren en je te helpen bij het winnen van de conversie.

Minder Google Merchant afkeuringen. Als extra toevoeging monitort Google jouw account voor wat betreft de nauwkeurigheid van jouw datafeed. Als het een groot aantal verschillen tussen prijzen of beschikbaarheid signaleert tussen jouw website en jouw datafeed, dan kunnen ze actie ondernemen, zoals het opschorten van je account.

 

Wat is er veranderd?

Voorheen kon je Automatic Item Updates in Google Merchant Center niet gebruiken tenzij je structured data-markup gebruikte in de code van je website.

Structured data-markup wordt ook wel ‘rich snippets’ genoemd en is een manier om de HTML-code van jouw website te markeren, zodat het makkelijker is voor Google om data te extraheren. Google gebruikt die data om informatie op verschillende manieren te vertonen aan gebruikers.

Hierbij een voorbeeld voor een film - Google heeft de data die aangegeven is door het rode kader gevonden door de structured data-markup te gebruiken uit de code van de website.

Voorbeeld 1 structured data-markup

Hieronder een ander voorbeeld, nu voor een recept:

Voorbeeld 2 structured data-markup

Schema.org is een van de meest gebruikte vormen voor structured data-markup.

Voor een website-eigenaar geeft structured data-markup betere controle over hoe jouw website eruit ziet in de zoekresultaten. Zoals in het recept-voorbeeld hierboven bijvoorbeeld, is er een star-rating met een aantal stemmen, bereidingstijd en informatie over calorieën. Dit laat jouw website opvallen op de zoekresultaten-pagina en kan de gebruiker net dat duwtje geven om te klikken.

Voorheen was structured data-markup de enige manier voor Google om informatie te krijgen voor Automatic Item Updates, maar nu is dat veranderd.

Als je geen structured data-markup hebt op jouw site, dan kan Google nu de informatie op andere manieren van je website krijgen. De details zijn niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat de broncode van de pagina wordt geanalyseerd om zodoende signalen betreffende prijs en beschikbaarheid te verkrijgen. Google zegt dat het ook gebruik maakt van machine-learning om productdata te extraheren en voert checks uit om onnauwkeurigheden te voorkomen.

Inschakelen van prijs en beschikbaarheid updates

Vanuit het perspectief van Google is er geen reden meer om de Automatic Item Updates niet aan te zetten. Dit, omdat er nu geen technische barrières zijn om deze eigenschap te gebruiken, er is nu bijvoorbeeld niet meer de noodzaak om structured data-markup op je website te moeten gebruiken.

Google geeft je nog steeds wel de optie om Automatic Item Updates uit te zetten, maar het heeft de standaard-instelling gewijzigd naar ‘Aan’.

Automatic Item Updates uitschakelen

Als toevoeging daarop heeft Google automatisch de instelling voor Automatic Item Updates voor verkopers die deze optie uit hadden staan, aangezet. Als je hiervan geen gebruik wilt maken en je het voorheen uit had staan, moet je het nu weer uitzetten in Google Merchant Center.

 

Welke acties moeten verkopers ondernemen?

Wat je moet doen ligt aan welke van de volgende scenario’s op jouw van toepassing zijn:

  1. Je hebt structured data-markup op jouw website en je gebruikt al Automatic Item Updates, dus je hebt de mogelijkheid aan staan

Je hoeft niets te doen.

  1. Je hebt structured data-markup op jouw website maar had voorheen Automatic Item Updates uit staan

Google heeft waarschijnlijk Automatic Item Updates aangezet in jouw Merchant Center-account. Je kunt het aan laten staan, maar als je geen gebruik wilt maken van deze eigenschap, moet je het handmatig uitzetten.

  1. Je hebt geen structured data-markup op jouw website

Automatic Item Updates stonden voorheen uit, maar Google heeft het waarschijnlijk aangezet als onderdeel van deze verandering in hun systeem. Er zijn in dit geval verschillende opties beschikbaar. De eerste is een opt-out door Automatic Item Updates uit te zetten. Vind je Automatic Item Updates echter handig in het gebruik, dan kun je het aan laten staan zodat Google andere signalen op jouw website zoals prijzen en data betreffende beschikbaarheid kan gebruiken. Je kunt ook besluiten om structured data-markup in jouw website te implementeren.

Om de instellingen voor Automatic Item Updates te veranderen, log je in in jouw Google Merchant-account en klik je op de drie punten rechtsboven in het scherm. Dit zorgt voor een dropdown-menu waarin de Automatic Item Updates instellingen staan.

Automatic Item Updates inschakelen

 

Zaken om aandacht aan te besteden

Je moet de nauwkeurigheid van jouw Google Shopping advertenties monitoren als je geen structured data-markup hebt om er zeker van te zijn dat Google de juiste informatie gebruikt.

Je zou ook regelmatig moeten checken op fouten in jouw Google Merchant-account. Om het foutrapport te vinden ga je naar Producten en dan Diagnostische gegevens. Denk erom dat je regelmatig controleert: Google kan stoppen met het updaten van jouw producten als het teveel fouten ontdekt.

Ook zou je geen Automatic Item Updates moeten gebruiken als vervanging voor het uploaden van bijgewerkte datafeeds. Automatic Item Updates repareert kleine foutjes, die relatief vaak voorkomen, maar het is essentieel dat je regelmatig jouw datafeed naar Google Merchant Center verstuurt.

Als laatste: vertrouw niet op Automatic Item Updates als je de prijzen van jouw producten meerdere keren per dag aanpast. In deze situatie maak je gebruik van de Google Shopping Content API.

 

Haal het meeste uit Automatic Item Updates

Er kleeft een klein nadeel aan het altijd up-to-date houden van de prijzen en beschikbaarheid voor de producten die je promoot in Google Shopping. Het belangrijkste wat je na moet kijken, zoals hierboven aangegeven, is de nauwkeurigheid van de data die Google gebruikt.

De beste manier om de voordelen van Automatic Item Updates te maximaliseren is echter om structured data-markup in jouw website te implementeren. Als je dit nog niet doet, zal dat middelen en inspanning vergen, maar je haalt daarna wel alle voordeel uit deze functie.

 

Conclusie

Tenzij je handmatig Automatic Item Updates uit hebt gezet sinds november 2017, staat het nu aan in jouw Google Merchant Center-account. Als je geen gebruik wilt maken van deze eigenschap, moet je het handmatig uitzetten.

De eigenschap zorgt voor voordelen en het helpt Google ook beter de nauwkeurigheid van jouw datafeed in vergelijking met de landingspagina’s van jouw website te vergelijken. De beste manier om het meeste te halen uit Automatic Item Updates is om structured data-markup in jouw website te implementeren.

DataFeedWatch Demo

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: Google Shopping, Tips & Tricks

Gepubliceerd door René Bisschop

Mijn naam is René Bisschop en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

Wanneer je een Google Merchant Center-account hebt en je jouw producten promoot op Google Shopping, dan moet je bekend zijn met Automatic Item ...
Wanneer je een Google Merchant Center-account hebt en je jouw producten promoot op Google Shopping, dan moet je bekend zijn met Automatic Item ...
Wanneer je een Google Merchant Center-account hebt en je jouw producten promoot op Google Shopping, dan moet je bekend zijn met Automatic Item ...
Wanneer je een Google Merchant Center-account hebt en je jouw producten promoot op Google Shopping, dan moet je bekend zijn met Automatic Item ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates