Google Product Categorie: Hoe doe je het goed zonder gek te worden?

Gepubliceerd op 16-mei-2017 10:54:12 door René Bisschop

Google Product Category.jpg

Wanneer u beter wilt presteren dan uw concurrenten op Google Shopping en minder betalen voor de productadvertenties, dan ligt het geheim in het onder de knie krijgen van de taxonomie van Google. De Google Productcategorie is een fundamenteel element in alle Google Shopping campagnes en als u het tot nog toe heeft genegeerd dan is het nu tijd om er alle aandacht aan te besteden.

De taxonomie is cruciaal voor het product, omdat het Google helpt om sneller te identificeren of producten in een bepaalde feed een goede match zijn voor een bepaalde zoekopdracht.

Het selecteren van de juiste categorie voor uw producten is op zich geen hogere wiskunde, maar het nadeel is dat Google meer dan 6.000 categorieën heeft. Het vinden van de juiste categorie voor uw producten wordt een omslachtige taak. Dit gaat natuurlijk op voor alle verkopers, maar het wordt onbeheersbaar voor diegenen met grote feeds en duizenden categorieën.

Echter, er zijn talloze voordelen aan het zo ver mogelijk uitdiepen van uw categorieën en hier beschrijven we waarom u de tijd zou moeten nemen en het goed zou moeten doen.

 

Voordelen:

  • Google zal sneller in staat zijn om te bepalen of uw producten een goede match zijn voor iedere mogelijke zoekopdracht. Het toevoegen van GTIN aan uw feed stelt Google ook daartoe in staat, maar Google Shopping is ook een vergelijkingssite dat de Google productcategorieën gebruikt voor navigatie en vergelijking;
  • De juiste categorie verhoogt de kans dat uw producten verschijnen bij de juiste zoekopdrachten en uw CTRs verbeteren;
  • Door betere CTRs zullen uw productadvertenties betere kansen hebben in concurrentie met gelijkwaardige producten;
  • Als uw advertenties relevanter worden gaan de kosten van uw PLAs naar beneden;
  • Andere kanalen gebruiken Google's Product Categorie: Bing Shopping, Facebook Dynamische Product Advertenties, Criteo en als u eenmaal de juiste categorieën voor Google heeft geselecteerd kunt u ook doorgaan en uw multichannel-strategie uitbreiden;
  • Wanneer u in meer dan een land verkoopt en u heeft uw categorieën in het Engels gestructureerd, kunt u die categorisatie voor alle landen waar Google Shopping bestaat gebruiken.

Het categoriseren van feeds met veel verschillende product_types is een saaie klus, maar de voordelen zijn groot genoeg om een aantal uren uit te trekken om het gewoonweg te doen. Als u er de tijd niet voor heeft: outsource het aan een freelancer om het voor u te doen, het geld is goed besteed!

 

1. Algemene Categorisering

Laten we eens stellen dat u net begint met Google Shopping, of dat u simpelweg niet uren wilt besteden aan het kiezen van de sub-sub-sub-subcategorie voor al uw producten.

U kunt natuurlijk alleen de top-categorie gebruiken voor de producttypes die u verkoopt, zonder de noodzaak in de diepte te gaan. Dus, als u ski-uitrustingen verkoopt, kunt u straffeloos simpelweg de eerste categorie instellen: Sportartikelen > Buitenrecreatie.

Op deze manier weet u zeker dat uw producten niet worden afgekeurd in het Google Merchant Center en dat u direct kunt beginnen met adverteren voor uw producten.

Het is niet wat we aanbevelen, maar het is goed om te weten dat u wegkomt door alleen de categorie van het hoogste niveau te gebruiken.

 

2. Handmatige Categorisering

De titel zegt het al: u moet alle producten handmatig categoriseren. Om dat te doen, gaat u naar de Google Taxonomie Pagina, download u de volledige lijst van categorieën en subcategorieën en vervolgt u door de beste categorie te selecteren voor ieder product.

U kunt de lijst met categorieën hier downloaden en dan de zoekfunctionaliteit in Excel gebruiken om de beste categorie voor ieder product te vinden. Deze strategie werkt prima als u niet heel veel producten in uw feed heeft.

Onthoud:

- U moet altijd bijblijven met de veranderingen in de Productcategorie van Google en de categorie in de productfeed updaten. Of uw producten worden afgekeurd.

- Kies verstandig: een item kan goed in meer dan een categorie passen, dus in dit geval moet u de meest passende kiezen.

 

3. Automatische Categorisering

Kan alleen worden gedaan met behulp van een third party-tool. Bij DataFeedWatch hebben we een systeem gemaakt om ieder product te matchen met de best passende subcategorie in Google, binnen een paar seconden:

  1. U selecteert de Algemene categorie zodat de producten niet worden afgekeurd;
  2. Kies uw lijst van producten;
  3. Genereer regels op basis van het product type in de datafeed;
  4. Typ een paar letters en selecteer de beste categorie voor dat type product.

Categories-940x505.png

Het proces is veel sneller en bovendien pijnloos dan wanneer u het handmatig moet doen. En om het nog beter te maken: als Google iets verandert in de taxonomie updaten we automatisch uw categorieën.

Door het mappen van uw categorieën met gebruik van dit systeem bouwt u het risico van het afkeuren van producten in het Merchant Center af.

 

4. Handmatige & Automatische categorisering

Soms werkt een combinatie van de twee bovenstaande het best, omdat het een hogere graad van personalisatie toestaat.

Dus, als voorbeeld, laten we zeggen dat u jurken verkoopt en u de automatisch gegenereerde regel als in het voorbeeld hierboven maakt en hierop de algemene categorie Kleding & Accessoires > Kleding > Jurken van toepassing laat zijn.

automatic-categories-940x556.png

Maar als u verschillende soorten jurken verkoopt is het het beste om zo specifiek mogelijk te zijn en ze niet allemaal in dezelfde categorie te stoppen.

Daarvoor kunt u naar Handmatige regels gaan en specifiekere regels maken, zoals:

Kleding & Accessoires > Kleding > Trouw- & Bruidsfeest Jurken als de titel ‘trouwen’ bevat.

weddin-dress-940x473.png

Onthoud:

- Regels die handmatig zijn toegevoegd hebben een hogere prioriteit dan automatisch gegenereerde regels en u kunt automatisch gegenereerde regels ook daadwerkelijk overschrijven door handmatige regels.

- Dus, als u trouwjurken in de Jurken-categorie heeft in uw winkel, gaat het naar Trouwjurken en niet de algemenere categorie Jurken, omdat de handmatige regel de automatisch gegenereerde overschrijft.

 

5. Voeg Product Type toe

Soms is er verwarring tussen het producttype en de productcategorie in Google, met als resultaat dat verkopers Google voorzien van hun producttypes in plaats van de vereiste taxonomie.

Het producttype is wat verkopers gebruiken om de producten op hun website te categoriseren, en de Google productcategorie is de vereiste taxonomie die verkopers moeten aanleveren om hun producten te kunnen verkopen op Google Shopping.

Zelfs als het producttype niet een vereist veld van Google is, is het wel belangrijk om het in de feed te hebben, omdat:

  • Het gedetailleerde informatie aan Google verstrekt over de producten die u biedt;
  • Als u niet heel specifiek kunt zijn in Googles categorieën, het belangrijk wordt omdat het Google de informatie geeft over uw product;
  • Het een extra laag qua beschrijving toevoegt aan de taxonomie;
  • U het kunt gebruiken om te bieden op uw producttypes om betere resultaten te krijgen.

 

6. U heeft de Google Product Categorie al in uw feed

Soms hebben verkopers die beslissen om te gaan automatiseren de Google Productcategorie al in hun feed.

Voor hen heeft het geen zin om weer tijd te spenderen om de categorieën te structureren dus hebben we een snelle en eenvoudige oplossing: zij kunnen de categorisering zoals die al bestaat in de feed gebruiken en het als extra veld aan de datafeed toevoegen.

Rename-category-940x240.png

 

Samenvatting

Google Productcategorie is cruciaal voor het verbeteren van het resultaat van productadvertenties op Google Shopping. De juiste categorie levert u aan door de benodigde tijd te investeren in deze taak en gebruik te maken van:

  • De Algemene categorie;
  • Handmatige categorisering - download de taxonomie hier;
  • Automatische categorisering;
  • Een combinatie van Handmatige en Automatische categorisering;
  • Het toevoegen van producttypes aan de feed - u kunt ook producttypes voor uw biedstrategie gebruiken;
  • Voeg de taxonomie als optioneel veld toe aan de feed.

 

Conclusie

Wat u er ook van vindt, Googles categorisering is zonder enige twijfel een voordeel voor alle verkopers die weten hoe het werkt. We raden u aan om er een prioriteit van te maken als u adverteert op Google.

Het hoeft echt niet uit te draaien op monnikenwerk, zeker niet wanneer u tegenwoordig met behulp van third-party-tools het werk nauwkeuriger en in minder tijd uit kunt voeren.

Als u vragen heeft over hoe u het best de productcategorie van Google kunt gebruiken, stuur ons dan een berichtje. Of, mocht u andere inzichten hebben, deelt u ze dan bij de opmerkingen hieronder.

New Call-to-action

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: Google Shopping, Campagnes Optimaliseren, Tips & Trucs

Gepubliceerd door René Bisschop

Mijn naam is René Bisschop en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

Wanneer u beter wilt presteren dan uw concurrenten op Google Shopping en minder betalen voor de productadvertenties, dan ligt het geheim in het onder ...
Wanneer u beter wilt presteren dan uw concurrenten op Google Shopping en minder betalen voor de productadvertenties, dan ligt het geheim in het onder ...
Wanneer u beter wilt presteren dan uw concurrenten op Google Shopping en minder betalen voor de productadvertenties, dan ligt het geheim in het onder ...
Wanneer u beter wilt presteren dan uw concurrenten op Google Shopping en minder betalen voor de productadvertenties, dan ligt het geheim in het onder ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates