Google Product Identifiers uitgelegd: Merk, MPN en GTIN

Gepubliceerd op 17 okt. 2019 08:41:48 door Paweł Fijak

Google Product Identifiers uitgelegd_ Merk, MPN en GTIN

 

Waarom heeft Google de Identifiers nodig?

Google wil precies weten welke producten u verkoopt. Als ze elk product kunnen identificeren, kunnen ze 

- dit koppelen aan zoekopdrachten

- het vergelijken met dezelfde producten (of andere verkopers) op Google Shopping

De beste manier om producten te vergelijken, is om hun unieke identificatiegegevens, zoals merk, GTIN en MPN, te vergelijken.

 

Identifier exists (of niet)

Google wil eerst weten of er unieke identificatiegegevens zoals GTIN en MPN bestaan ​​voor uw producten. Voor de meeste producten die worden vervaardigd, bestaan ​​deze inderdaad. Stel dan 'identifier exist' in op True.

datafeedwatch-ID bestaat

 

Alleen voor op maat gemaakte goederen kunt u dit op ‘False’ instellen: dit zijn unieke producten die met de hand zijn vervaardigd of niet meer worden gemaakt. Voorbeelden zijn met de hand gebreide truien, antieke meubels of vintage items.

'False' instellen voor producten die wel beschikken over een identifier zal niet werken; Google zal die producten afkeuren of zelfs uw account opschorten.

 

 

Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.

 

Merk, MPN en GTIN - Wat is verplicht?

Laten we eens wat beter kijken naar deze 3 unieke identifiers:

1. Merk

De merknaam van elk product. Google vereist dat u dit veld in alle gevallen aan uw feed toevoegt. De enige uitzondering is voor op maat gemaakte items waarbij u het veld 'identifier exist' op 'false' hebt ingesteld. Maar u kunt net zo goed uw eigen merk toevoegen als u op maat gemaakte producten aanbiedt.

2. MPN

MPN is een unieke identifier uitgegeven door de fabrikant. Als u de GTIN in uw feed heeft, is de MPN niet verplicht. Zonder GTIN vereist Google dat u de MPN en het Merk toevoegt. De uitzondering voor op maat gemaakte goederen is hier ook van toepassing.

3. GTIN

GTIN is de numerieke versie van de streepjescode. Het wordt UPC genoemd in de Verenigde Staten en EAN in Europa. Het is een uniek ID volgens internationale normen. GTIN is een identifier die is gemaakt door GS1, een internationale non-profit organisatie.

Google heeft een database waar de meeste GTIN's in staan. Als u de GTIN voor elk product in uw feed opneemt, kan Google elk product identificeren en kent het alle productspecificaties precies. Ook weet Google het onmiddellijk als u de verkeerde GTIN opgeeft en zullen ze dat product afkeuren.

GTIN’s zijn verplicht in Australië, Brazilië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

 

Wat als u geen Merk hebt?

Een veld voor Merk is vaak makkelijk te maken:

Alle producten hebben hetzelfde merk

U kunt dit merk gewoon toevoegen voor alle producten:


datafeedwatch merk statische waarde

 

Merk toewijzen uit Titel of Beschrijving

Als het Merk wordt vermeld in de Titel of de Beschrijving of een ander veld, kunt u het van daaruit toewijzen:


2019-03-18_1554

 

Wat als u geen MPN hebt?

Er is een gemakkelijke manier om dat probleem te omzeilen: wijs uw MPN toe aan de SKU of variant-ID of een ander veld dat een uniek ID per product bevat. Het is dan geen officieel MPN, maar Google accepteert het meestal wel.

 

datafeedwatch mpn toegewezen variant-ID

 

Wat als u geen GTIN hebt?

Hier is geen workaround voor, de juiste GTIN toevoegen aan elk product is de enige optie. U kunt uw leverancier of de fabrikant vragen om de barcode op uw producten te controleren of scannen of een GTIN-database bezoeken voor de juiste GTIN's. Hier is meer info over het vinden van uw GTIN’s.

 

 

New Call-to-action 

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: Data Feeds, Google Shopping, Tips & Tricks

Gepubliceerd door Paweł Fijak

Mijn naam is Pawel Fijak en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

  Waarom heeft Google de Identifiers nodig? Google wil precies weten welke producten u verkoopt. Als ze elk product kunnen identificeren, kunnen ze  ...
  Waarom heeft Google de Identifiers nodig? Google wil precies weten welke producten u verkoopt. Als ze elk product kunnen identificeren, kunnen ze  ...
  Waarom heeft Google de Identifiers nodig? Google wil precies weten welke producten u verkoopt. Als ze elk product kunnen identificeren, kunnen ze  ...
  Waarom heeft Google de Identifiers nodig? Google wil precies weten welke producten u verkoopt. Als ze elk product kunnen identificeren, kunnen ze  ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates