Snelle introductie tot Prijsstrategieën voor Amazon

Gepubliceerd op 20-aug-2018 10:05:00 door René Bisschop

Prijsstrategieën-Amazon

Of het nu is op Amazon of andere shopping kanalen, alle verkopers hebben hetzelfde doel: het genereren van zoveel mogelijk verkopen.

Maar hoe kun je dat doen als de competitie van andere verkopers en Amazon zelf per dag heftiger wordt? Amazon staat erom bekend dat ze, gedurende het feestseizoen, prijzen van miljoenen producten veranderen op een enkele dag. Een interessant artikel over hoe Amazon drastisch goedkoper levert dan verkopers is Hoe Amazon de prijs van de Bijbel meer dan 100 keer veranderde in 5 jaar tijd.

De vraag die hierop volgt is: Hoe verbeter jij jouw prijs- en biedstrategie zonder dat je je eigen zaken saboteert? Om die vraag te beantwoorden, gaan we kijken naar de Amazon-prijzen en de essentiële zaken van de Buy Box.

 

Amazon Prijzen

‘Pricing’ is bijzonder concurrerend op Amazon. Het heeft niet alleen invloed op de kans om de Buy Box te winnen, maar het is ook een van de belangrijkste factoren in de uiteindelijke beslissing van de klant of ze van jouw kopen of van een andere verkoper.

win-amazon-buy-box

De logica zou moeten zijn: als verkopen hoog zijn, dan worden de prijzen verhoogd, als de verkopen laag zijn, dan worden de prijzen verlaagd. Helaas is het niet zo simpel als dat.

Het algoritme van Amazon is behoorlijk complex en snijden in je marges door prijzen te verlagen verbetert niet altijd jouw positie op Amazon. Dat is waarom het fundamenteel is om de verscheidene verschillen in het prijzen en de diverse prijsstrategieën te begrijpen.

Er zijn twee soorten prijzen op Amazon die iedere verkoper moet kennen:

Itemprijs - dit zijn de kosten van alleen het product. Dit is de prijs die klanten zullen zien, minus de verzendkosten en andere factoren die de totale prijs kunnen beïnvloeden.

Totale prijs of ‘landed prijs’ is de prijs met alles inclusief - dit is wat de klant, als ze kopen, betaalt. De volgende zaken zijn opgenomen in de totale prijs:

  • Verzend- en verwerkingskosten;
  • Kortingen, reducties, of speciale uitverkopen/promoties die je aanbiedt bij aankopen;
  • Verzendmethode;
  • Handelspraktijken zoals een korting of kwijtschelding van verzendkosten voor een order, of andere inkomsten of uitgaven die order gerelateerd zijn;
  • Laagste prijs garanties.
  • Noot: Als jouw product zich bevindt in de sectie ‘Andere Verkopers op Amazon’ (waar je niet zelf de Buy Box hebt), onthoud dan dat Amazon producten list op basis van product prijs en verzendprijs.

 

Amazon herprijzen

Veel verkopers kiezen ervoor om onder de prijs van hun concurrenten te gaan zitten, gewoonlijk met een bedrag van $00.01 of €0,01 om zodoende een betere plaats in de marktplaats te verdienen. Onder de prijs van de concurrentie gaan zitten heet ‘herprijzen’ en dit kan worden gedaan door:

Handmatig herprijzen:  Als verkoper kun je ervoor kiezen om zelf te herprijzen. Dit houdt in dat je de prijs handmatig wijzigt in Amazon Seller Central - of via andere sites wanneer je jouw producten op die manier beheert.

Dit werkt alleen voor verkopers met slechts een klein aantal producten omdat het tijdrovend is, maar geeft je wel een helder inzicht in zowel de producten als de prijsstellingen van jouw en je competitie.

Herprijs-tools: Om je te helpen bij de competitieve aard van herprijzen, kunnen herprijs-tools zoals Xsellco, RepricerExpress, RepriceIt en Appeagle worden gebruikt om automatisch onder de prijs van de concurrentie te gaan zitten op dezelfde listing. Je stelt een minimumprijs in, zodat het systeem niet onder deze verkoopprijs gaat, anders zou je het product met verlies kunnen gaan verkopen.

amazon-repricing

Bron: Skubana

Er zijn twee manieren waarop herprijs-tools werken:

Regel-gebaseerd: Deze soort tool werkt op basis van regels die zelf door de verkoper zijn ingesteld, zoals ‘€0,01 onder de prijs’. Ook dit kan een beetje tijd kosten om in te stellen voor de verkoper.

Algoritmisch: Deze soort tool is verreweg het meest geavanceerd. Het is gebaseerd op algoritme, waarin een aantal factoren worden gewogen om vast te stellen wat de best mogelijke prijs voor jouw item is met de beste ROI. Het houdt rekening met alles wat er nodig is om de buy box te winnen, wat de verkoper in staat stelt om het beste ROI percentage te zien.

Ondanks dat dit je winstmarge verhoogt, is het de moeite waard om te onthouden dat algoritmische herprijs-tools duurder zijn en het best gekwalificeerd voor professionele verkopers met veel items.

Er zijn voor- en nadelen die overwogen moeten worden. De mensen van Skubana hebben alle voors en tegens tegen elkaar afgezet om je te helpen beslissen welke manier van herprijzen het beste is voor jouw handel.

 

Hack de Buy Box

The Buy Box wordt getoond op individuele productpagina’s en is de snelste en gemakkelijkste manier voor een klant om te kopen.

Op de productdetailpagina vinden klanten de ‘Buy Box’, die naar een aankoop van het product leidt. Hetzelfde product kan worden verkocht door meerdere verkopers, waarbij deze verkopers in staat zijn om te strijden voor de Buy Box. Amazon beslist door middel van een algoritme welke verkoper de beste match is om de Buy Box te krijgen.

verkopen-op-amazon-buy-box

Er zijn een aantal factoren die de concurrentie voor de buy box beïnvloeden. Dit zijn:

  • Fulfillment methode;
  • Prijsstelling;
  • Restitutieratio;
  • Order Defect Ratio (ODR);
  • Voorraad beschikbaarheid;
  • Verkoper responstijd;
  • Verzendtermijn;
  • Reviews.

 CPC Strategy heeft het perfecte recept samengesteld met alle ingrediënten die bijdragen tot het krijgen van de Buy Box.

amazon-buy-box-factoren

De primaire factoren die verkopers kunnen beïnvloeden om de Buy Box te krijgen, zijn:

  1. Fulfillment by Amazon (FBA) - dit is de beste manier om items te verzenden aan klanten

Het stelt verkopers in staat om hun items te verzenden aan het fulfillment center en Amazon verstuurt het wanneer een klant het item bestelt, wat zorgt voor een sneller verkoopproces. Daarnaast betekent het ook dat klanten kopen via Prima, wat Amazon momenteel consistent promoot.

  1. Concurrerende prijzen - Dit houdt rekening met zowel verzendkosten als productprijs. Het is belangrijk om hierbij op te merken dat het voeren van de laagste prijs niet perse leidt tot het winnen van de buy box, maar het is wel een belangrijke factor.
  2. Reviews - Zowel Amazon als klanten willen weten hoe betrouwbaar je bent als verkoper. Amazon kijkt niet alleen naar jouw account prestaties in het verleden, maar kijkt ook naar een laag percentage negatieve feedback.

Meer over de andere ingrediënten die je kunt beïnvloeden en die een grote invloed hebben op de toewijzing van de Buy Box zijn te vinden in Hoe de Buy Box te winnen?

Op een mobiele site is de optie ‘Andere Verkopers op Amazon’ niet beschikbaar en staat de buy box onder de productafbeelding - de product aanbiedingen.

Het winnen van de buy box is essentieel als jouw klanten meer via mobiel kopen dan op laptop wat, gezien het snel toenemende volume van mobiele-shoppers, steeds essentiëler wordt.

De introductie van Amazon Echo is ook iets om rekening mee te houden. Wanneer klanten een aankoop doen via Amazon Echo, dan wordt hun het item getoond met de Buy Box.

Omdat Amazon Echo groeit en daarnaast zwaar gepromoot wordt, moeten verkopers zich bewust zijn van mensen die items kopen met behulp van Echo en hoeveel verkopen verkopers zouden kunnen missen door de buy box niet te winnen.

Er is geen manier om bochten af te snijden om de Buy Box te winnen of om succesvol te zijn op Amazon. Alle metrieken en ingrediënten die we hebben benoemd in deze post zijn onmisbaar om de Heilige Graal op Amazon te vinden: de Buy Box.

New Call-to-action

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: Amazon, Campagnes Optimaliseren

Gepubliceerd door René Bisschop

Mijn naam is René Bisschop en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

Of het nu is op Amazon of andere shopping kanalen, alle verkopers hebben hetzelfde doel: het genereren van zoveel mogelijk verkopen. Maar hoe kun je ...
Of het nu is op Amazon of andere shopping kanalen, alle verkopers hebben hetzelfde doel: het genereren van zoveel mogelijk verkopen. Maar hoe kun je ...
Of het nu is op Amazon of andere shopping kanalen, alle verkopers hebben hetzelfde doel: het genereren van zoveel mogelijk verkopen. Maar hoe kun je ...
Of het nu is op Amazon of andere shopping kanalen, alle verkopers hebben hetzelfde doel: het genereren van zoveel mogelijk verkopen. Maar hoe kun je ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates