Hoe kan U de Buy Box winnen en meer Verkopen op Amazon?

Gepubliceerd op 14-jan-2020 0:15:00 door Paweł Fijak

U de Buy Box-Amazon_

Wilt u meer verkopen op Amazon? De Amazon Buy Box kan u daarbij helpen. In dit artikel leggen we uit wat de rol van de Buy Box is en hoe u uw kansen op succes aanzienlijk kunt vergroten.

Amazon is de grootste e-commerce website ter wereld en biedt ongelooflijke kansen, met 304 miljoen klanten die in 2015 goed waren voor een omzet van $107 miljard. In de Verenigde Staten gebruikt 81 procent van de mensen die internet gebruiken Amazon. Ze zijn ook sterk in andere markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, waar het de meest bezochte e-commerce website is.

 

Wat is de Buy Box en Waarom is deze zo belangrijk?

De Buy Box wordt weergegeven op individuele productpagina's en is de snelste en gemakkelijkste manier voor een klant om te kopen.

Als andere verkopers dezelfde producten verkopen als u, dan zult u met hen concurreren om de Buy Box. Als meerdere verkopers hetzelfde product verkopen beslist Amazon via een algoritme welke verkoper het meest geschikt is voor de Buy Box.

 

waar-is-amazon-buy-box

 

Wanneer de klant op Toevoegen aan winkelmandje klikt, worden de items van de verkoper die de Buy Box heeft gewonnen aan het winkelmandje van de klant toegevoegd.

U kunt verkopen genereren op Amazon zonder de Buy Box te winnen, maar de Buy Box is waar de echte actie plaatsvindt. Maar liefst 90 procent van de aankopen van Amazon komt vanuit de Buy Box. Dat is goed voor bijna $100 miljard per jaar.

 

De Buy Box op mobiel

Mobiele apparaten worden steeds belangrijker bij het online winkelen:

Om het belang van mobiel verder te begrijpen moeten we kijken naar hoe Amazon producten weergeeft.

Op desktop apparaten zien klanten de Buy Box, een lijst met andere verkopers en een link naar alle verkopers. De Buy Box heeft de meest prominente positie.

 

win-amazon-buy-box-1

 

Op mobiele apparaten daarentegen is er maar één winnaar.

De "Buy Box" is van cruciaal belang omdat deze direct onder de productfoto en de prijs staat. Om iets anders te zien, moet de klant naar beneden scrollen.

De meeste mensen scrollen niet, zodat ze de andere opties niet zien of zelfs maar weten dat ze bestaan. Zelfs wanneer ze scrollen, zien ze alleen een link naar alle verkopers, omdat er geen optie is voor vooraf geselecteerde Andere Verkopers.

 

Hoe u de Buy Box wint

1. In aanmerking komen voor de Buy Box

Voordat u kunt concurreren om de Buy Box, moet u in aanmerking komen voor de Buy Box. Er zijn verschillende vereisten:

  • U heeft een Professioneel Verkopersaccount nodig (Pro-Merchant account in Europa)
  • Defecte bestellingen < 1%
  • Annuleringen voor verzending < 2,5%
  • Late verzending < 4%
  • Het product moet op voorraad en leverbaar zijn

Voor een gedetailleerde beschrijving van alle voorwaarden en vereisten om  in aanmerking te komen voor de Buy Box, kunt u deze bronnen bekijken: Buy Box Eligible Status en Seller Performance Measurement.

Zodra u in aanmerking komt voor de Buy Box gaat u concurreren met andere in aanmerking komende verkopers. De enige bepalende factor hierbij is het Amazon Buy Box-algoritme.

2. Variabelen Optimaliseren om de Buy Box te Winnen

Amazon gebruikt een algoritme om te beslissen welke verkoper in de Buy Box verschijnt. Wanneer een klant klikt en de aankoop voltooit, krijgt die verkoper de verkoop. Elke in aanmerking komende externe verkoper kan in theorie in de Buy Box komen, zelfs wanneer hij tegen Amazon zelf concurreert.

CPC Strategy heeft zelfs een recept voor succes met de Amazon Buy Box met een lijst van alle “ingrediënten” en hun belang in het algoritme. Toch is het kraken van de buy box-code bijna onmogelijk, omdat Amazon het percentage en gewicht van de variabelen die ze in overweging nemen bij het bepalen wie de Buy box wint blijft aanpassen.

 

amazon-buy-box-factoren-1

 

Het goede nieuws is dat u invloed heeft op de meeste variabelen: uitstekende feedback, tijdige verzending, snel reageren op vragen van klanten, FBA, een concurrerende prijs en een altijd bijgewerkte inventaris.

 

Fulfillment. Dit is een uitdaging voor de meeste verkopers op Amazon die zelf voor de afhandeling zorgen omdat het Amazon-algoritme verkopers die Fulfillment by Amazon of Seller-Fulfilled Prime gebruiken bevoordeelt.

Als u uw eigen bestellingen uitvoert, hebt u twee opties. De eerste is om uw optimalisatie-inspanningen te richten op de andere variabelen in deze lijst. Met deze strategie kunt u nog steeds de Buy Box winnen. De andere optie is om te onderzoeken of het zin heeft om Seller-Fulfilled Prime verkoper te worden, u blijft dan zelf bestellingen uitvoeren, maar u doet dit volgens Prime’s algemene voorwaarden.

Landed Price. De Landed Price is de totale prijs van een product, tot aan de deur van de koper. Het bestaat uit de “Prijs” waarmee u uw product op Amazon vermeldt, maar het houdt ook rekening met andere elementen, zoals verzendprijs, afstand, verzender, productprijs, marges van de verkoper en fabrikant.

Het is belangrijk om te vermelden dat de laagste prijs niet garandeert dat u de Buy Box krijgt, het kan zelfs schadelijk zijn als u wordt gezien als een goedkope verkoper in plaats van een kwalitatieve. Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om een ​​lage prijs te hebben en concurrerend te zijn, maar streef niet naar de laagste prijs.

Als alle andere varianten gelijk zijn onder verkopers, zal een lagere landingsprijs uw kans op de Buy Box verhogen. Het kan ook helpen als u niet goed presteert op sommige van de andere variabelen.

 

Tip: Om winstgevend te blijven en tegelijkertijd uw Buy Box-aandeel te maximaliseren kunt u tools gebruiken om uw prijzen automatisch aan te passen op basis van uw concurrentie. Dit zorgt ervoor dat uw prijzen zowel stijgen als dalen, afhankelijk van de markt. Er zijn prijstools op de markt die gespecialiseerd zijn in het winnen van de Amazon Buy Box, zoals RepricerExpress, RepriceIt en Appeagle.

In DataFeedWatch kunt u deze feed met aangepaste bedrijven samenvoegen met uw productfeed en regels aanmaken om aanpassingen te doen.

 

Perfect Order Percentage (POP) score - Dit is een Amazon-statistiek die rekening houdt met een aantal factoren met betrekking tot bestellingen. Dit omvat late verzendingen, annuleringen, negatieve feedback, terugbetalingen, garantieclaims en door de koper geïnitieerde berichten. Als u een lage POP-score hebt, zult u moeite hebben om de Buy Box te winnen. Zelfs als u een hoge score heeft, wint u misschien nog steeds niet als uw concurrenten een betere score hebben (ervan uitgaande dat al het andere gelijk is).

Tip: Om de concurrentie voor te blijven kunt u een overwegen om een ordermanagement tool te gebruiken om uw orderproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met een tool voor orderbeheer maakt u een betere kans om de POP-score te verbeteren, vooral als u uw voorraad op meer dan één plaats verkoopt. U kunt alle bestellingen van Amazon op één plek synchroniseren en uw uitvoering en levertijd verbeteren.

 

amazon-order-beheer-flowchart

 

Verzending - Verzending wordt op een aantal manieren meegenomen in het Amazon-algoritme, maar het belangrijkste is de beloofde verzendtijd, hoe sneller, hoe beter. Houd rekening met de verzendtijdcategorieën van Amazon (0-2 dagen, 3-7 dagen, 8-13 dagen en 14 of meer dagen). Overgaan naar een betere categorie is veel effectiever dan verbeteringen aanbrengen binnen een categorie. Het heeft bijvoorbeeld een grotere impact om van drie naar twee dagen te gaan dan van vier naar drie dagen. Andere verzendfactoren die de Buy Box beïnvloeden, zijn late verzending, tijdige levering en verzendkosten (in relatie tot de kosten van het product + verzending).

Tip: Verkort uw levertijd, verzend snel en overweeg om gratis verzending aan te bieden.

Feedbackscore - Goede feedbackscores, met name in de afgelopen 30 dagen, helpen u de Buy Box te winnen.

 

amazon-buy-box-feedback-score

 

Defecte Bestellingen - Hoe hoger dit percentage, hoe minder kans u maakt op de Buy Box. Amazon berekent het aantal defecten op basis van negatieve feedback, garantieclaims en retouren.

Reactietijd - Snel reageren op berichten en klanten tevreden houden helpt.

 

3. Andere Tips

Beheer Uw Feeds

Sluit producten automatisch uit van uw datafeed als ze niet op voorraad zijn om uw feed nauwkeurig te houden. Werk uw feeds ook regelmatig bij zodat items die terug op voorraad komen zo snel mogelijk weer in aanmerking komen.

Lange termijn strategieën zijn het beste

Probeer het algoritme niet te verslaan of te misleiden door bijvoorbeeld een agressieve prijsstrategie te volgen of uw beoordelingen kunstmatig te verhogen. Het levert soms winst op korte termijn op, maar niet op middellange en lange termijn.

Het is een misvatting dat prijs de grootste factor is bij het winnen van de Buy Box. Dit is onjuist omdat de verkoper met de goedkoopste prijs niet gegarandeerd wint. Zoals hierboven vermeld, kan de Buy Box niet worden gegarandeerd door de laagste prijs.

Concurreren op prijs levert ook andere problemen op, zoals een race naar de bodem tussen verkopers. Niemand wint wanneer dat gebeurt.

Focus op Winst

Focus alles wat u doet op winstgevendheid. Dit betekent dat u een afweging moet maken tussen de kosten van Buy Box-optimalisatie, de winst die u maakt en het aantal verkopen.

Stel dat van een product 100 stuks per maand op Amazon verkocht worden. U verkoopt 30 stuks per maand, dus u wint de Buy Box minstens 30 procent van de tijd. Met een winst van € 10 op elke verkoop is uw totale winst € 300. U besluit om uw prijs te verlagen om de Buy Box vaker te winnen. Het resultaat is dat u minimaal 40 procent van de Buy Box wint - een toename van 33 procent. Dat levert 40 verkopen op, maar vanwege de prijsverlaging verdient u slechts € 7 per verkoop, wat u een totale winst van € 280 oplevert.

Met andere woorden, de strategie om de Buy Box vaker te winnen was succesvol, maar resulteerde in een lagere totale winst.

 

Conclusie

Een focus op de Amazon Buy Box zal u helpen meer te verkopen. U moet dit echter weloverwogen doen, zodat het uw winstgevendheid niet schaadt. Zorg voor strategische en efficiënte optimalisatie-inspanningen en gebruik waar mogelijk automatisering en tools van derden.

Als u de kwaliteit van uw productweergaven op Amazon wilt verbeteren dan kunt u ons eBook Verdubbel uw Verkopen op Amazon goed gebruiken. Download het en leer hoe u de kwaliteit van uw feed en uw campagnes kunt verbeteren. Of spreek met iemand van ons team van feed-specialisten.

 

New Call-to-action

 

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: Marketplace

Gepubliceerd door Paweł Fijak

Mijn naam is Pawel Fijak en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

Wilt u meer verkopen op Amazon? De Amazon Buy Box kan u daarbij helpen. In dit artikel leggen we uit wat de rol van de Buy Box is en hoe u uw kansen ...
Wilt u meer verkopen op Amazon? De Amazon Buy Box kan u daarbij helpen. In dit artikel leggen we uit wat de rol van de Buy Box is en hoe u uw kansen ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates