Optimaliseer je feed met Google Spreadsheet lijsten

Gepubliceerd op 6-jul-2018 9:03:11 door René Bisschop

optimize-feed-Google-spreadsheet-lists

De functionaliteit ‘is in lijst’, al heel lang een favoriet van onze klanten, heeft een nieuwe facelift gekregen. Eerder kon je alleen lijst-gebaseerde regels maken in DataFeedWatch door het uploaden van deze lijsten met producten vanaf je computer.

Nu hoef je alleen nog maar de URL-locatie van een bestand met de lijst van producten die je wilt gebruiken op te geven bij het maken van de regels voor feed optimalisatie.

Dit maakt de functionaliteit ‘is in lijst’ zelfs nog waardevoller voor die marketing teams waarbinnen meerdere mensen samenwerken aan dezelfde lijst. Als een lijst een update nodig heeft, dan heeft iedereen toegang tot de lijst en kan het updaten in een Google Document. Daarnaast wordt de geüpdatete versie iedere dag verwerkt.

Dus, laten we eens gaan kijken hoe dit werkt en wanneer je het kunt gebruiken in je feed optimalisaties.

 

in-list-url-gif 

Hoe werkt ''is in-lijst'' met een URL?

Heb je een lijst met producten die maar weinig overeenkomsten hebben? Deze producten delen geen gelijke eigenschappen, dus het maken van regels voor elk van deze producten zou simpelweg te lastig zijn.

Niets om je druk over te maken: wij helpen je met de ‘is in lijst’-functie. Zoals hierboven al aangegeven was het uploaden van lijsten met producten voor het maken van feed regels al geruime tijd beschikbaar.

 

product-is-in-list-1

 

We hebben het verbeterd en nu kunnen gebruikers Google Sheets gebruiken om regels te maken door het kopieren/plakken van een publiek gedeelde link in de ‘is in lijst’-functionaliteit. Laten we stap voor stap kijken hoe het te gebruiken:

Stap 1. Maak je Google Sheet document met daarin de ID’s van de producten, gebaseerd op diezelfde waarvan je een bepaalde regel wilt maken.

 

in-list-url-google-sheets

 

Stap 2. Zet het document op publiek toegankelijk zodat DataFeedWatch toegang heeft tot het document.

 

in-list-public-url

 

Stap 3. Maak je regel en plak de publieke URL in de ‘is in lijst’-functionaliteit.

 

rules-is-in-list-url

 

Stap 4. Als je de lijst van producten moet updaten, pas dan je spreadsheet aan.

Stap 5. We gaan dagelijks (of meerdere keren per dag, afhankelijk van je instellingen) de lijst downloaden vanaf de URL voordat we iedere master feed verwerken. Dit maakt het zoveel makkelijker om voorwaarden te maken gebaseerd op veranderende lijsten met wijzigingen.

 

Wanneer ''is in lijst'' met URL gebruiken?

Als je producten uit wilt sluiten van de feed die niet gerelateerd zijn

Stel: je verkoopt drogisterijartikelen en elke keer als je Google Merchant Center checkt, zie je niet gerelateerde producten die afgekeurd zijn of je aandacht vereisen.

 

exclude-unrelated-products

In plaats van helemaal uit je bol te gaan en een lange, lange lijst te maken met ALS-voorwaarden, voeg je alleen de ID’s van de producten die afkeuring riskeren toe aan een Google Sheet en upload je die naar DataFeedWatch.

 

Maak custom labels voor bijzondere producten

Laten we eens zeggen dat je een flash-sale wilt maken en de producten die in de uitverkoop zijn wekelijks wilt laten roteren. Je moet dan:

  1. Een lijst maken van producten die in de uitverkoop zijn waarbij je de ID’s gebruikt als gemene deler;
  2. Een custom label maken voor de producten die in de uitverkoop zijn en de URL uploaden naar DataFeedWatch;
  3. Periodiek de producten die in de uitverkoop zijn direct updaten naar je Google Drive.

 

Dat was het, een aantal ideeën om je te laten beginnen met het gebruik van deze functionaliteit. Natuurlijk zijn er nog vele andere manieren om de lijsten met producten te gebruiken binnen de regels van je feed optimalisatie.

Je kunt ook inspiratie vinden in eerdere posts waarin we andere manieren verkenden om de lijsten te gebruiken:

 

En weer een eenvoudige maar efficiënte functionaliteit die veel flexibiliteit biedt.

 

New Call-to-action

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: Kenmerken & Functionaliteiten

Gepubliceerd door René Bisschop

Mijn naam is René Bisschop en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

De functionaliteit ‘is in lijst’, al heel lang een favoriet van onze klanten, heeft een nieuwe facelift gekregen. Eerder kon je alleen ...
De functionaliteit ‘is in lijst’, al heel lang een favoriet van onze klanten, heeft een nieuwe facelift gekregen. Eerder kon je alleen ...
De functionaliteit ‘is in lijst’, al heel lang een favoriet van onze klanten, heeft een nieuwe facelift gekregen. Eerder kon je alleen ...
De functionaliteit ‘is in lijst’, al heel lang een favoriet van onze klanten, heeft een nieuwe facelift gekregen. Eerder kon je alleen ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates