5 Sleutels tot het Controleren van uw Google Ads Account

Gepubliceerd op 2-jan-2020 11:54:04 door Paweł Fijak

5-Sleutels-tot-het-Controleren-van-uw-Google-Ads-Account

Mijn naam is John Horn en ik ben een partner bij StubGroup Advertising. Ik heb samengewerkt met honderden bedrijven, in de VS en wereldwijd, van eenmanszaken tot multinationals, en ik heb één belangrijk ding geleerd: u verspilt waarschijnlijk geld aan Google Ads.

Ik heb een hovenier gezien die zijn geld zag wegstromen in een poging om mensen te bereiken die op 'Dollar Tree' zoeken. Ik zag een e-commercewebsite die per ongeluk hun bestellingen vanuit Google Ads dubbel telde. Ik heb een autodealer gezien met wel 23.000.000 waardeloze weergaven in game- en zaklamp-apps.

Ik heb door de jaren heen honderden Google Ads accounts gecheckt en ik heb vaak het gevoel dat ik alles al eens heb gezien. En dan zie ik een nieuw account en dan krijg ik weer een nieuwe adrenalinestoot wanneer ik een nieuwe manier ontdek waarop het geld van een adverteerder wordt verspild of een enorme potentiële waarde blijft liggen.

Geld verspillen en groeikansen mislopen gebeurt in grote en kleine Google Ads accounts, of die accounts nu zelf worden beheerd of worden uitbesteed aan de grootste bureaus ter wereld. Daarom is het van cruciaal belang dat u, of iemand die u vertrouwt, uw Google Ads account regelmatig controleert om die schijnbaar onvermijdelijke fouten vroegtijdig te ontdekken.

Met dit in gedachten zijn hier de vijf belangrijkste zaken waar u op moet letten bij het controleren van uw Google Ads.


1. Bekijk uw Zoekwoorden Rapportage
2. Houd uw conversies bij
3. Gebruik Google’s Advertentie Preview & Diagnose Tool
4. Ontdek hoeveel verkeer u misloopt
5. Bekijk uw data per apparaat
BONUS: Gratis Google Ads Evaluatie

 

1. Bekijk uw Zoekwoorden Rapportage

zoektermen-rapport

Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die u opgeeft aan Google om te targeten met uw advertenties.

Zoektermen zijn de WERKELIJKE woorden die mensen typen of inspreken in Google wanneer ze uw advertenties activeren.

Uw zoekwoorden rapportage is het kloppende hart van uw Zoekresultaten- en Shopping-campagnes.

Hier zijn enkele rode vlaggen waarnaar u moet zoeken in uw zoekwoorden rapportage:

1. Zoek naar irrelevante zoektermen die uw geld verspillen.

Als u septische systemen reinigt en u 'septische wonden reinigen' ziet in uw zoekwoordenrapportage heeft u een geweldig nieuw uitsluitingszoekwoord gevonden. U kunt het woord 'wonden' als uitsluitingszoekwoord toevoegen, dit voorkomt dat iedereen die het woord 'wonden' in zijn zoekopdracht opneemt, uw advertentie te zien krijgt.

2. Zoek naar zoekwoorden met veel klikken, maar weinig conversies.

Soms is uw verkeer relevant, maar geeft u mensen niet de juiste advertenties weer of stuurt u ze niet naar de juiste sectie / pagina van uw website.

Als u zoektermen met een groot volume ziet met ondergemiddelde conversiepercentages kunt u kijken welke advertentiegroepen die zoektermen activeren en hun advertenties en bestemmingspagina's in die advertentiegroepen controleren.

 

Terug naar boven 

 


2. Houd uw Conversies bij

conversie-bijhouden

Als zoektermen de hartslag van uw account zijn, is conversies bijhouden de polsslag.

U kunt niet weten hoe u meer inkomsten en winst kunt genereren met uw campagnes, tenzij u weet wat goed werkt en wat niet (en waarom). Conversies bijhouden beantwoordt die vraag.

Ik heb meer manieren gezien om conversies bij te houden dan dat er zomerse dagen in Texas dagen zijn (dat zijn er trouwens ongeveer 365).

Hier zijn enkele dingen waar u op moet letten in uw conversierapporten:

1. Zorg dat u uw conversies controleert.

Als u dit nog niet doet, begin hier dan meteen mee.

2. Zoek naar verschillende conversie acties die hetzelfde bijhouden.

Een veel voorkomende fout is om de Doelen uit Google Analytics in uw Google Ads account te importeren en hetzelfde bij te houden met de conversie tracking code van Google Ads.

Bekijk de pagina's waarop uw verschillende conversiecodes worden geactiveerd en kijk of ze identiek zijn.

Als u de pagina wilt zien waarop uw trackingcode wordt geactiveerd, gaat u naar de conversiepagina in uw Google Ads account, klikt u op de naam van de conversie actie en klikt u op 'WEBPAGES'.

webpaginas-conversies

Als u meer dan één conversie actie op dezelfde pagina ziet, dan heeft u waarschijnlijk een probleem.

3. Controleer het herhalingspercentage van uw conversies

Meerdere conversie acties die hetzelfde volgen, is niet de enige manier om per ongeluk conversies dubbel te tellen.

conversie-herhalingssnelheid

Elke conversie actie in uw Google Ads account heeft een 'Herhalingspercentage'. U vindt dit op de Conversie pagina in uw account.

Als uw herhalingspercentage hoger is dan 1, betekent dit dat u soms meer dan 1 conversie voor dezelfde klik telt. Dat is prima in sommige scenario's. Als u bijvoorbeeld een e-commercewebsite hebt en er mensen zijn die meerdere bestellingen plaatsen, is het goed dat u elke bestelling bijhoudt. Maar als u naar het tabblad 'Webpagina's' kijkt en ziet dat hetzelfde order-ID wordt bijgehouden als 14 verschillende conversies, is dat een probleem.

4. Evalueer nogmaals wat u als conversie bijhoudt

U moet iets alleen als een conversie bijhouden als het een actie is die een duidelijke waarde voor u heeft. Verzonden formulieren, bestellingen, telefoontjes - die kunnen allemaal waardevol zijn. Bijhouden wanneer iemand uw startpagina laadt is dat niet.

 

Terug naar boven 


3. Gebruik Google’s Advertentie Preview & Diagnose Tool

Als u voortdurend uw zoekwoorden opzoekt om te zien of uw advertentie wordt weergegeven, stop dan. Er zijn meerdere redenen waarom dat slecht is, maar het is ook onnodig. U kunt Ad Preview gebruiken om te zien of uw advertentie wordt weergegeven, hoe deze eruit ziet, hoe advertenties van concurrenten eruit zien en welke van uw zoekwoorden worden geactiveerd door specifieke zoektermen.


advertentievoorbeeld-diagnostisch-hulpprogramma

1. Typ zoekwoorden om te zien of ze uw advertenties activeren.

Als de zoektermen uw advertenties niet activeren, geeft Google u meestal meer informatie om uit te leggen waarom dat zo is.

2. Kijk of uw zoekwoorden de JUISTE advertenties activeren.

Mogelijk gebruikt u zeer specifieke advertenties die mensen naar relevante bestemmingspagina's sturen die perfect zijn voor wat die mensen zoeken. Maar als uw campagnes onjuist zijn gestructureerd, kunnen mensen die deze specifieke woorden typen, bredere zoekwoorden in uw account activeren waardoor ze minder relevante advertenties zien en ze op minder relevante bestemmingspagina's terecht komen.

3. Houd de advertenties van uw concurrenten in de gaten.

Ad Preview is erg handig om te zien wat uw concurrenten in hun advertenties zetten.

Als uw klikfrequentie daalt, komt dat misschien omdat uw concurrent een kortingsbon van 20% in zijn advertenties aanbiedt. U kunt dit soort dingen bekijken in Ad Preview.

 

Terug naar boven 


4. Ontdek Hoeveel Verkeer U Misloopt

Gebruik de Statistieken voor weergavepercentages om erachter te komen hoe vaak uw advertenties worden weergegeven versus hoe vaak ze moeten worden weergegeven.


statistieken-voor-vertoningspercentages

Volgens de definitie van Google: "Weergavepercentages zijn het aantal weergaven dat u heeft ontvangen in het Zoeknetwerk gedeeld door het geschatte aantal weergaven waarvoor u in aanmerking kwam."

Als u weergavepercentage 100% is, betekent dit dat uw advertenties 100% van de tijd dat een zoekopdracht overeenkomt met uw targetingcriteria worden weergegeven.

Er zijn twee manieren om uw weergavepercentage te verliezen.

1. Uw Weergavepercentage wordt minder als u een beperkt budget heeft.

Voeg de kolom "Search lost IS (budget)" toe aan uw campagnes om te zien welk percentage van het weergave aandeel u verliest vanwege een beperkt budget.

Als uw account uw doelen bereikt en u voldoende cashflow heeft, moet u uw budget verhogen.

2. Uw Weergavepercentage wordt minder als uw Advertentiepositie te laag is.

Voeg de kolom "Search lost IS (budget)" toe aan uw campagnes om te zien welk percentage van het vertoningsaandeel u verliest door een lage Advertentiepositie.

De advertentiepositie wordt voornamelijk beïnvloed door de kwaliteitsscores van uw zoekwoorden en uw biedingen. De meeste accounts zullen wat weergavepercentage verliezen vanwege een lage advertentiepositie, omdat er bijna altijd gevallen zijn waarin het voor u niet rendabel is om te verschijnen voor zoekopdrachten die uw advertenties technisch kunnen activeren, of waar de kwaliteitsscore die u kunt bereiken beperkt is ( bijvoorbeeld als u namen van concurrenten als trefwoord target).

Maar als u 50% Weergavepercentage verliest vanwege een lage advertentiepositie, betekent dit waarschijnlijk dat u problemen ondervindt. De zoekwoorden die u target zijn te breed en u moet ze aanscherpen, of u moet uitzoeken hoe u uw kwaliteitsscore kunt verbeteren en/of uw biedstrategie wijzigen om uw advertentiepositie concurrerender te maken.

 

Terug naar boven 


5. Bekijk uw Data Per Apparaat

Mensen gedragen zich anders op hun telefoons dan op pc’s. Uw website ziet er op een telefoon anders uit dan op een computer. Concurrenten bieden anders voor verkeer vanaf telefoons en computers.

Om al deze en om andere redenen zult u vaak verschillende prestaties zien voor telefoons, tablets en computers.

gegevens-per-apparaat

Splits uw gegevens per apparaat om te zoeken naar verschillen in prestaties.

1. Segmenteer op apparaat om problemen op te sporen met hoe uw website op een bepaald apparaat werkt.

Als uw mobiele conversieratio veel lager is dan de conversieratio op desktops, kan dat een signaal zijn dat uw website er niet goed uitziet of niet gemakkelijk te gebruiken is op een telefoon.

2. Segmenteer op apparaat om te ontdekken welke biedingen u moet aanpassen.

U kunt uw biedingen per apparaat verhogen of verlagen. Als mobiel verkeer 50% minder conversie heeft dan uw desktopverkeer en die lagere conversieratio niet te wijten lijkt te zijn aan een specifiek probleem met uw website, kunt u misschien uw biedingen voor mobiel verkeer verlagen met 50% omdat dat verkeer de helft waard is van wat desktopverkeer u waard is.

Dit is een beetje kort door de bocht, omdat er andere factoren zijn, waaronder conversies via verschillende apparaten, waar mensen zich in de verkooptrechter bevinden, enz. Maar u snapt het punt wel.

 

Terug naar boven 


BONUS: Gratis Google Ads Evaluatie

Wilt u dat Google Ads experts diep in uw account duiken en u feedback geven over de bovenstaande punten en nog veel meer?

Mijn bureau, StubGroup, biedt u graag een gratis, vrijblijvende Google Ads evaluatie aan.

We zullen kijken naar wat u doet, u vertellen wat goed werkt en wat niet, en u voorzien van concrete actiestappen om de prestaties en ROI van uw Google Advertenties te verbeteren.

Meer informatie over het evalueren van Google Ads accounts vindt u in deze korte video van Google en StubGroup.

 

Terug naar boven 


New Call-to-action

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: Google Shopping

Gepubliceerd door Paweł Fijak

Mijn naam is Pawel Fijak en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

Mijn naam is John Horn en ik ben een partner bij StubGroup Advertising. Ik heb samengewerkt met honderden bedrijven, in de VS en wereldwijd, van ...
Mijn naam is John Horn en ik ben een partner bij StubGroup Advertising. Ik heb samengewerkt met honderden bedrijven, in de VS en wereldwijd, van ...
Mijn naam is John Horn en ik ben een partner bij StubGroup Advertising. Ik heb samengewerkt met honderden bedrijven, in de VS en wereldwijd, van ...
Mijn naam is John Horn en ik ben een partner bij StubGroup Advertising. Ik heb samengewerkt met honderden bedrijven, in de VS en wereldwijd, van ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates