Beginnen met verkopen op Bol.com

Gepubliceerd op 5 nov. 2019 10:44:36 door Paweł Fijak

Beginnen-met-verkopen-op-Bol

In 2017 was de e-commerce industrie in Nederland meer dan €22 miljard waard, een stijging van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In België was e-commerce in datzelfde jaar meer dan €10 miljard waard. 17 procent van alle uitgaven in België vond online plaats.

Met andere woorden, de markt in zowel Nederland als België is enorm.

Maar hoe krijgt u een deel van die markt in handen?

De beste aanpak is om de producten die u verkoopt te vermelden op het populairste e-commerce platform in die twee landen. Dat betekent het indienen van uw productfeed en het verkopen van uw producten op Bol.com.


Dat komt omdat Bol.com de grootste shopping website in Nederland is, met een omzet die ongeveer 50 procent hoger is dan hun beste concurrent. In België is Bol.com de op drie na grootste online retailer.

Klik op de links om rechtstreeks naar een specifiek onderdeel te gaan:

Wat is Bol.com?

Waarom zou u moeten verkopen op Bol.com?

Aan de slag met Bol.com

Productfeeds

Kosten

Bol.com Optimalisatietips


Wat is Bol.com?

 bol-com

 

Bol.com is een online marktplaats en winkel voor consumenten in Nederland en België. Het werkt op dezelfde manier als Amazon, ze verkopen rechtstreeks aan consumenten en bieden hun platform aan als een marktplaats waar andere online retailers producten kunnen aanbieden en doorverkopen.

De producten die verkrijgbaar zijn bij externe verkopers op Bol.com omvatten zowel nieuwe als gebruikte goederen. Ze zijn gevestigd in Nederland en hebben een omzet van meer dan € 1 miljard. Ze maken deel uit van de Royal Ahold Delhaize NV bedrijvengroep en hebben verschillende prijzen gewonnen. Enkele van de meest recente zijn:

  • Beste Online Winkel in Nederland in 2015 en 2016
  • Beste Webshop in België in 2015 en 2016

 

Bol.com heeft een aanbod van ongeveer 15 miljoen producten. De categorieën omvatten:

Boeken Muziek film en games

 

Computers en elektronica

 

Speelgoed en hobby’s

Baby en kind Beauty en gezondheid

 

Sieraden en accessoires

Sport en vrije tijd

Kantoor en school

 

Huishouden en koken

Tuin en Doe-Het-Zelf

Huisdierbenodigdheden
 

 Terug naar boven of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


Waarom zou u moeten verkopen op Bol.com?

Bol.com is een van de grootste en meest gebruikte e-commerce websites in Nederland en België. Ze hebben naar eigen zeggen acht miljoen klanten, met elke dag twee miljoen bezoekers.

Dit is het grootste voordeel van Bol.com - de grootte en het marktpotentieel.

Bovendien biedt Bol.com een ​​reeks aanvullende diensten om verkopers te helpen hun productweergaven volledig te optimaliseren, zoals fulfilmentdiensten waarbij Bol.com de verzending van uw producten verzorgt.

Het is ook mogelijk om een ​​Bol.com verkopersaccount te koppelen aan uw interne verkoopsysteem, daarnaast bieden ze een partnerservice waar verkopers terecht kunnen om antwoorden op vragen te krijgen, evenals voor ondersteuning en advies.

 

benefits-bol.com

 

Bol.com heeft ook een partnerprogramma dat het Bol.com Partner Program wordt genoemd. Ze hebben naar eigen zeggen 30.000 affiliates die producten promoten op hun website, inclusief de producten die u, als deelnemende verkoper, aanbiedt. Zoals met alle partnerprogramma's, vergroot het Partnerprogramma op Bol.com het bereik van zowel het hoofdplatform als, potentieel, uw individuele producten. Met andere woorden, het helpt u om kopers te vinden voor de producten die u verkoopt.

 

 front-page-bol.com

 

Ten slotte biedt Bol.com verschillende advertentie opties om de zichtbaarheid van de producten die u verkoopt te vergroten. Dit omvat banners en gesponsorde producten. U kunt ook adverteren in een online tijdschrift van Bol.com zoals Style Magazine, Tech Magazine of Home Magazine. Deze hebben samen een lezerspubliek van bijna een miljoen, maar de echte kracht van deze online publicaties is dat ze gericht zijn op klanten die geïnteresseerd zijn in uw producten.

Het uiteindelijke advertentieproduct op Bol.com zijn gerichte mailingcampagnes. Deze campagnes maken gebruik van de klantgegevens van Bol.com.

 

 services-bol.com

 

Terug naar boven of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


Aan de slag met Bol.com

 

Voordat u aan de slag gaat met Bol.com hebt u een Nederlands of Belgisch btw-nummer nodig. U moet ook minimaal 10 weken geregistreerd zijn in:


 

Nadat u aan de bovenstaande vereisten heeft voldaan, kunt u een account gaan aanmaken. Dit zijn de belangrijkste stappen:

  • Maak een klantaccount aan op Bol.com als u er nog geen hebt     
  • Log in op uw klantaccount     
  • Klik in het dropdown-menu op Verkoopaccount     
  • Voer uw gegevens en de gegevens van uw bedrijf in en accepteer de voorwaarden     
  • Bol.com zal u vervolgens een e-mail sturen die u moet bevestigen     
  • Het platform zal ook een brief sturen naar het adres dat u opgeeft. U ontvangt de brief binnen twee dagen, deze bevat een verificatiecode die u nodig hebt om het registratieproces te voltooien.     
  • Nadat u de verificatiecode hebt ingevoerd, kunt u uw winkel aanmaken op het Bol.com platform en een productfeed uploaden

Terug naar boven of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


Productfeed Specificatie

 

De producten in uw productfeed moeten in een van de bovenstaande categorieën passen. De enige uitzondering hierop is Sieraden, omdat Bol.com momenteel geen producten in deze categorie accepteert. 

Alle producten in uw feed moeten een EAN- of ISBN-nummer hebben. Bovendien moet uw productfeed een door tabs gescheiden tekstbestand zijn, met een maximale grootte van 10 MB. Bol.com verwerkt productfeeds om de 30 minuten.

Bol.com productfeeds hebben de volgende verplichte velden:

  • EAN
  • Interne Referentie
  • Naam
  • Productklasse
  • Omschrijving
  • Afbeeldings-URL
  • Merk
  • Prijs

Terug naar boven of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


Kosten

Een winkel aanmaken en uw producten vermelden is gratis op Bol.com. De enige kosten die u betaalt, zijn wanneer klanten uw producten kopen. Wat u precies in rekening wordt gebracht, is afhankelijk van het type product dat u verkoopt, maar de vergoeding bestaat altijd uit twee elementen:

  • Een vast bedrag, ongeacht de prijs     
  • Een percentage van de verkoop    

Als u een niet-Nederlandse verkoper bent, is het procentuele element van de vergoeding exclusief btw.

Het vaste tarief varieert van €1 tot €3 euro. Het percentage van de verkoopprijs dat u in rekening wordt gebracht, varieert van 5 tot 17 procent (sieraden hebben een percentage van 25 procent, maar het is momenteel niet mogelijk om producten in de categorie Sieraden aan te bieden).

Hier is een voorbeeld uit de categorie Speelgoed. Het meeste speelgoed heeft een vaste vergoeding van 1 euro en een percentage van de verkoopprijs van 15 procent. Dus als u speelgoed verkoopt voor € 50, zijn de kosten van Bol.com:

  • €1 vaste prijs
  • €7,50 (15 procent van €50)
  • De totale kosten zijn dus €8,50, dus u houdt €41,50 over

Op de Bol.com website kunt u een volledige lijst met vergoedingen en toeslagen voor de producten die u verkoopt bekijken.

 

Terug naar boven of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


Bol.com Optimalisatietips

De standaard optimalisatietips die van toepassing zijn op andere marktplaatsen, zijn ook van toepassing op Bol.com - beschrijvingen interessant maken, afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruiken, uw feed up-to-date houden, enz.

Bovendien moet u ook stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat u voldoet aan de specifieke en goed gedocumenteerde minimale servicenormen die Bol.com vereist. Als u dit niet doet verkoopt u niet zoveel en wordt u mogelijk van het platform verwijderd.

Bol.com volgt de prestaties van verkopers op de voet en moedigt hen aan om voortdurend te werken aan het verbeteren van hun score. Deze prestaties hebben voornamelijk betrekking op levertijden en klantenservice.

Ze willen bijvoorbeeld dat verkopers maximaal twee procent van de bestellingen annuleren. Bovendien moet u alle bestellingen van klanten met track en trace verzenden en ervoor zorgen dat minimaal 98 procent van de bestellingen op tijd wordt geleverd. 

Andere minimale standaardvereisten zijn:

  • Een retourbeleid waarmee klanten gekochte artikelen binnen 30 dagen gratis kunnen retourneren     
  • Vragen van klanten binnen 24 uur beantwoorden     
  • Binnen 24 uur reageren op annuleringsverzoeken     
  • Beschikbaarheid op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur Nederlandse / Belgische tijd.     
  • Bestellingen volgens afspraak bezorgen, met een maximale levertijd van acht dagen     
  • Retourzendingen binnen 24 uur verwerken

Terug naar boven of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


 

Conclusie

Het is makkelijk om te bepalen of u Bol.com zou moeten gebruiken - als u een potentiële groeimogelijkheid voor uw bedrijf ziet in Nederland of België, maar met name Nederland, kunt u Bol.com als een optie overwegen.

Ze hebben het grootste bereik, plus een breed scala aan tools om u te helpen succesvol te verkopen.

 

New Call-to-action

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van Magento, Shopify, Volusion3DcartBigCommerceWooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics  geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Gepubliceerd op: bol.com

Gepubliceerd door Paweł Fijak

Mijn naam is Pawel Fijak en ik ben als Country Manager Benelux werkzaam voor DataFeedWatch. Ik ben verantwoordelijk voor het begeleiden van de forse groei van onze organisatie in deze regio. Ik houd me dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van eRetailers en Online Marketing bureau's op het gebied van Data Feed Management en Feed Marketing. Met mijn zeer ruime ervaring in de online sector en als ondernemer begrijp ik de problematiek van web-winkeliers maar al te goed en heb ik een brede kennis op het gebied van Online Marketing. Ik ben graag bereid mijn kennis te delen en mee te denken, neem daarom gerust eens contact met me op.
Find me on:

Gerelateerde artikelen

In 2017 was de e-commerce industrie in Nederland meer dan €22 miljard waard, een stijging van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In ...

Deel dit artikel

Aanmelden voor Email Updates